štvrtok 7. novembra 2013

A Year In Burgundy | Film Review (Slovak version)

Nie, nežil som rok v Burgundsku. Ale môžete mi veriť, že po tomto víkende a niekoľkých skvelých fotografiách od Lotte Karoline mám sto chutí sa zbaliť a jeden rok si to tam prežiť na vlastnej koži. Výnimočnosť víkendu nebola iba v tom, že som okolo seba podvedome cítil pritomnosť duší všetkých ktorí ma už opustili. Krátko pred ním mi prišla pozvánka na online projekciu nového filmu "A Year In Burgundy", ktorú som vzápätí prijal.

Filmov s vinárskou tematikou je neúrekom. Nájdete stovky blogov a článkov, ktoré ich recenzovali a ďalšie desiatky ktoré si ukladáme k zoznamom *musím vidieť*. Tento film sa pohybuje na tenkej hranici, ktorá od seba delí dokumentárne a umelecké filmy a je výsledkom stretnutia veľmi talentovaného filmára Davida Kennarda s madam Martine Saunier, ktorá dlhé roky importuje francúzske vína do US. Vo filme sa stala nielen sprievodcom, ale aj tlmočníkom posolstva krajiny a filozofie vinárov. Martine je veľmi činorodá osoba, ktorá lieta medzi US a Franciou niekoľkokrát do roka, len preto aby o vinároch a ich vínach vedela čo najviac. Obdivuhodné je aj to že v mnohých vinárstvach mala možnosť spoznať už 4 - 5 generácii vinárov. Aj preto prostredníctvom tohoto osobného vzťahu vyznieva film veľmi prirodzene, jednoducho a s hlbokým ľudským rozmerom.

Film je síce pribehom štyroch ročných období ročníku 2011, ale krátke odbočenia do ďalekej histórie Burgundskej oblasti z neho robia nekonečný príbeh (ved takým je striedanie ročných období) o človeku, ktorý je trvalo spojený s vinohradmi a vínom. Je výpoveďou o hlbokom vzťahu k pôde, veľkej pokore a úcte k histórii a vernosti k tradíciám.

Skutočne som si užival *filmové* stretnutia s vinármi z Domaine Leroy, Perror-Minot, Morey-Coffinet, Bruno Claverier, Mortet, Michel Gay & Fils a Dominique Cornin, ktorých veľkou pridanou hodnotou bola pre mňa klavírna hudba v podaní jedného z nich (Thibault Morey z Domaine Morey - Coffinet). K tomu všetkému skvelá kamera snimajúca malebné zákutia Burgundska a na konci kúzelného príbehu, ktorý vás udržuje v pozornosti, sedíte očarený s poznaním tajomstva prečo sa tieto vína zaraďujú medzi najlepšie na svete. Je to skutočná rovnováha a súhra prírody, terroiru a ľudského umu.

V priebehu filmu vás opantá túžba po stretnutí s charizmatickou Lalou Bize - Leroy (The Queen Of Burgundy) ktorej hlboké filozofické úvahy ozdobili film ako najjemnejšie vybrúsené diamanty. Vôbec o tom nepochybujem, že tak ako rozpraváva, tak chutia aj jej vína. Pre mnohých, ktorí stále nechápu, že víno je súčasťou (nielen francúzskej) kultúry jedla, budú sekvencie z obeda vinárskej rodiny, alebo obrázky z Tastevinage na Chevaliers du Tastevin dostatočne názorným príkladom významu vína počas stolovania.

Film je skutočná lahôdka nielen pre vinomilcov ale aj pre laikov, ktorí sa rozhodli vykročiť na cestu za poznaním vína. V kontexte pribehu tak dostane každý vnímavý človek jednoduchý návod čo by si mal všímať aby pochopil filozofiu pôvodu vína. Ak ste film už videli, budem rád ak sa so mnou v komentároch podelíte o vaše zážitky.

V linku nájdete socialmedia stream hashtagu #AYIBpreview ktorý tvoria krátke správy o dojmoch všetkých čo sme mali pristup k sledovaniu filmu počas vikendu. Prejsť si ho je rovnako zaujimavé ako si pozrieť samotný film, alebo debatovať o ňom s priateľmi.

Informácie o DVD nájdete v tomto odkaze, alebo prostredníctvom Amazon Instant Video a iTunes.